Singurele suprafete de contact intre autovehicul si carosabil il constituie anvelopele

Informatii generale

Anvelopele unui autovehicul de cele mai multe ori sunt considerate componente mai putin importante. Acest lucru este o apreciere gresita ,singurele suprafete de contact intre autovehicul si carosabil il constituie anvelopele.

Acestea trebuie sa intruneasca mai multe caracteristici legate de suspensie, directie, viteza, greutate, zgomot, mai mult decat acest lucru ele trebuie sa faca fata unor forte externe exercitate asupra lor, cum ar fi franare, accelerare, viraje, socuri, in timpul rularii cu gropi, borduri, denivelari ale suprafetei carosabile, carosabil ud, alunecos, acoperit cu zapada sau gheata.

De aceea trebuie sa li se acorde o atentie deosebita pentru a beneficia de performantele si confortul lor pe toata durata lor de functionare.

CUM CITIM O ANVELOPA

Dimensiunea anvelopelor este inscriptionata pe ambele parti laterale a acestora. Anvelopa din imaginile de mai jos are specificatiile: 205/55 R16 91 V

Acestea reprezinta:
1. 205 – latimea benzii de rulare masurate in mm reprezinta zona de latime maxima cand anvelopa este montata pe janta. Latimea reala a anvelopei depinde de janta pe care este montata.
2. 55 – talia anvelopei data in procente din latimea benzii de rulare. Daca nu este specificat acest raport nominal de raport (ex. 175R14), atunci se ia in considerare raportul de baza, care in cazul anvelopelor radiale este 82%.
3. R – constructie radiala a carcasei anvelopei. Anvelopele radiale au firele din pliuri extinse pana la talon. Firele sunt dispuse la unghiuri de 90°, carcasa fiind stabilizata de o curea circumferentiala din sarme.
4. 16 – diametrul jantei in toli(inch)
5. 91 – indice de sarcina (greutate)
6. V – indice de viteza
7. CKM- seria anvelopei
8. 1002 – data fabricatiei, saptamana a 10-a, anul 2002 DOT: Department of transportation (Ministerul transporturilor).Dupa aceste prescurtari apare scrisa data fabricarii (saptamana si anul). La anvelopele fabricate in periada 1990-1999, exista un simbol „<” reprezentand acest deceniu.

PENTRU AUTORISME, UTILITARE SI SUV

  • – iarna
  • – vara
  • – toate anotimpurile, All season, All Weather, mixte(in limbaj popular). ANVELOPELE MS(M+S) NU SEMNIFICA FAPTUL CA ANVELOPA ESTE DOAR PENTRU IARNA. Acest simbol indica faptul ca anvelopa se poate utiliza pentru iarna si/sau noroi. Veti gasi aceste marcaje pe toate anvelopele de iarna si all season.

Dupa modelul suprafetei de rulare care este un amestec de functionalitate si estetic

  • – simetrice: ambele jumatati ale suprafetei de rulare au acelasi desen.
  • – asimetrice: modelul suprafetei de rulare este asimetric. Acest desen incorporeaza blocuri ale suprafetei de rulare mai mari pe portiunea exterioara pentru o stabilitate crescuta in viraje, blocurile interioare mai mici ajutand la dispersarea apei si caldurii. Anvelopele asimetrice tind sa fie anvelope unidirectionale adica proiectate sa se roteasca intr-o singura directie.
  • – unidirectionale: proiectate sa se roteasca intr-o singura directie. Aceasta accentueaza accelaratia in linie dreapta prin reducerea rezistentei la rulare. Acestea au inscriptionat pe flancuri partea cu care se monteza in interior sau exterior.

Dupa tipul de drum pe care se folosesc:

  • – ON ROAD – anvelope pentru autovehicule 4X4 SUV fabricate special pentru drumuri asfaltate.
  • – OFF ROAD – anvelope pentru autovehicule 4X4 SUV fabricate special pentru drumuri neasfaltate, nisip, noroi sau piatra.
  • – All Terrain(AT)-anvelope pentru categoria 4×4 SUV care pot rula pe diferite tipuri de teren
  • – Mud Terrain(MT)-anvelope pentru categoria 4×4 SUV care pot rula teren noroios

Dupa categoria performanta/pret producatorului:

  • -anvelope PREMIUM (Bridgestone, Continental, Michelin, Pirelli, Good Year, Dunlop )
  • -anvelope MIDLE sau medii (Firestone, Bf Goodrich, Hankook, Uniroyal, Semperit, Fulda, Vredestein, Nokian).
  • -anvelope BUGET sau ieftine (Matador, Debica, Sava,etc)

DOT ANVELOPE

  • Dupa ce anvelopele au fost montate pe un vehicul si puse in functiune, acestea pot fi considerate „second-hand”.
    •  O limita de timp pentru anvelopele considerate noi (cu conditia sa fi fost depozitate in mod corect), si vandute ca atare, poate fi gasita in Standardul Britanic BA UA 50. Acesta afirma ca o anvelopa poate avea o vechime de sase ani, in timp ce Asociatia Nationala a Distribuitorilor de Anvelope (NTDA), mentioneaza, in acest sens, o durata de cinci ani de la data fabricatiei.
    • -Si care este momentul in care, indiferent de circumstante, ar trebui sa schimbati setul de anvelope?
      Zece ani potrivit recomandarilor Michelin, chiar daca anvelopele dumneavoastra nu au atins limita de uzura. Zece ani reprezinta durata de viata reala, insa dupa cinci ani, verificarea anvelopelor dumneavoastra trebuie sa fie facuta periodic.

    ALTE TIPURI DE COTARI ALE ANVELOPELOR
    – 31X10,50R15
    – 31 diametrul exterior in inch,1 tol (inch) = 25.4 mm
    – 10,50 latimea anvelopei in inch
    – R constructie radiala
    – 15 diametrul jantei in inch
    – 6.50R16
    – 6.50 latimea benzii de rulare in toli(inch)
    – 16 diametrul jantei